Echilibrat roti

Precautii generale la echilibrare:
Se curata depunerile de mizerie de pe interiorul jantei;
Se inlatura eventualele pietre, din profil, pentru a evita ranirea lucratorului in timp ce roata se invarte;
Se verifica roata pentru a nu prezenta deformatii sau alte defecte mecanice
Echilibrarea dinamica pe dispozitiv electronic:
Masinile de echilibrat sunt capabile sa echilibreze roti, cu greutatea de pana la 65 kg.
Masina detecteaza automat marimea, distanta si diametrul rotii, atunci cand sunt deplasate calibrele de masurat.
Cand se folosesc calibrele de masurare, pe ecran apar pozitiile exacte calibrate,unde trebuie aplicate greutatile.
Se poate folosi si sistemul manual, prin apasarea butonului, pentru un ecart de calibrare suficient de larg, care include roti non-standard, cum ar fi cele de motocicleta sau masini de curse.
Calculatorul acopera functiile STANDARD, ALU , ALU 2, ALU 3, ALU 4 si ALU.
Calculatorul efectueaza automat functia ALU S, pentru rotile din aliaj de aluminiu,corectate numai in interior.
Inaintea montarii flansei, se curata conul masinii si gaura flansei. Acestea trebuie pastrate in permanenta curate si unse cu ulei anticoroziv. Se va folosi cheia aparatului, pentru a bloca flansa in pozitie pe ax.
Nu se va incepe ciclul de echilibrare, pana nu se verifica corecta asezare a rotii pe flansa.
Masina de echilibrat este prevazuta cu o aparatoare de plastic, rezistenta la socuri, a carei forma si dimensiune au fost proiectate sa impiedice eventualele piese,desprinse sa zboare in alta directie decat in jos. Un microintrerupator impiedica masina sa porneasca, daca aparatoarea nu este in pozitie si opreste masina in momentul in care aparatoarea este ridicata.
Pentru montarea rotii, se va utiliza una din flansele furnizate de constructor. Se va verifica inca o data, ca roata sa fie centrata perfect, altfel va putea apare un dezechilibru.
Se introduc dimensiunile rotii automat sau manual.
Tastele vor fi actionate numai cu degetele; nu se vor folosi clesti, ciocane sau obiecte ascutite care ar putea deteriora tastatura masinii.
Se inchide aparatoarea (prin apasarea tastei START daca functia „Start cu aparatoarea inchisa” nu este activata). In cateva secunde roata este accelerata la turatia de echilibrare, apoi franata. Instrumentele vor afisa valorile de dezechilibru pe interiorul si exteriorul jantei. LED-urile vor indica pozitia angulara corecta unde trebuie plasate greutatile.
Daca se folosesc greutatile standard, din comert, care sunt calibrate din 5 in 5 grame, s-ar putea sa apara un dezechilibru rezidual de pana la 4 grame. Necazul acestor rotunjiri este accentuat si de dezechilibrul static, care constituie cauza majoritatii problemelor de pe vehicule. Computerul va indica automat greutatea ideala ce trebuie aplicata, rotunjind-o „inteligent” conform pozitiei (in trepte de 5 grame).
Functiile calculatorului sunt:
NORMAL: echilibrarea rotilor de otel sau aliaj,prin aplicarea greutatilor pe muchia jentii.
STATIC: corectia statica este necesara pentru rotile de motocicleta sau in cazul in care este imposibil, de a plasa greutatile pe marginea rotii.
ALU1: echilibrarea rotilor de aliaj usor, prin aplicarea de greutati adezive pe umarul rotii.
ALU2: echlibrarea rotilor de aliaj, aplicand greutati externe adezive ascunse.
ALU3: echilibrare combinata,se ataseaza greutatea pe partea interioara, greutati ascunse pe partea exterioara. Pozitia greutatilor externe se face ca la ALU 2.
ALU4: echilibrare combinata, greutati adezive inexterior, greutati normale in interior.
ALUS: poate fi selectata numai prin masuratoarea automata, pentru roti care au greutati montate ininterior.
Optional se pot masura deformatia radiala si excentricitatea.
In unele cazuri se poate pune motorul in miscare, cu aparatoarea deschisa, pentru a se putea vedea conditia profilului. Se apasa F si cu cealalta mana START. Masina face un ciclu complet de masurare. La terminarea ciclului functiunea este dezactivata automat (aceasta functiune necesita o grija deosebita datoritariscului de accident).
In timpul functionarii masinii pot apare urmatoarele erori :
  • nu exista semnal de rotire, datorita senzorului defect, motorului care nu porneste sau a unui obiect ce impiedica roata sa se invarteasca.
  • turatia rotii scade sub 60 rpm in timpul ciclului de masurare. In acest caz, se reia invartirea rotii.
  • erori de calcul, care de cele mai multe ori, se datoreaza dezechilibrarii excesive arotii.
  • motorul se roteste in sens invers in timpul masurarii excentricitatii (se apasa EMS si se repeta).
  • protectia este deschisa, inaintea inceperii rotirii (in acest caz se repune protectia).
  • memorare gresita a valorilor in timpul autocalibrarii (in acest caz se repeta autocalibrarea).
  • eroare in timpul autocalibrarii. Poate fi generata de o a doua rotire, fara adaugarea greutatii de referinta, sau de o ruptura, in cablul de conectare a senzorilor de greutate.
  • diametrul introdus pentru calibrare este prea mare (max. 18”).
Inaintea fiecarei operatii de intretinere a masinii de echilibrat, se va decupla instalatia electrica de la sursa de alimentare.
Periodic ( la o luna ) se va verifica tensiunea in curelele de transmisie. Se va verifica sa nu apara jocuri laterale ale curelelor in special la franare.
Se va verifica filtrul de aer al circuitului pneumatic. Rezervorul de ulei trebuie sa fie plin 3 cu ulei mineral de vascozitate medie (WARSOL tip LXOL).
Se va drena condensul din rezervorul filtrului cat mai des.
Flansele vor fi in permanenta bine unse.
Greutatile de echilibrare pentru jante pot fi cu clema sau adezive.
Cand se face echilibrarea statica, daca este necesara o greutate mai mare de 85 grame, aceasta trebuie impartita in mod egal intre marginile interioara si exterioara ale jantei
Echilibrarea rotilor, dotate cu jante de aluminiu, necesita folosirea greutatilor speciale tip clema, acoperita cu nailon sau a greutatilor adezive. Greutatile tip clema sunt proiectate pentru a fi montate peste marginea mai groasa a jantei de aluminiu si trebuie instalate cu un ciocan cu capul de plastic.
Pentru instalarea greutatilor adezive se urmeaza urmatoarea procedura:
  • se curata janta prin sablare, pana se vede aluminiul curat, in locul unde va fi pusa greutatea.
  • se sterge zona de prindere a greutatii, cu urmatorul amestec: jumatate apa,jumatate alcool izopropilic. Pentru aceasta operatie trebuie utilizata o carpa curata sau un servetel de hartie.
  • se usuca zona de prindere cu aer cald.
  • suprafata jantei trebuie sa fie calda la atingere.
  • suprafata cu adeziv a greutatilor trebuie sa fie incalzita la temperatura camerei.
  • se scoate banda de pe spatele greutatilor, fara a se atinge suprafata adeziva.
  • se pune greutatea pe janta si se apasa cu mana.
  • se preseaza in continuare, pentru o aderenta buna, cu o rola asigurand o forta de70 – 90 N.

Newsletter

Inscrieti-va la newsletterul nostru pentru a primi ultimele oferte si promotii